Hopp til innhold
Her er du:
Tilbake

NB: Denne artikkelen er utdatert!

Brukes i de tilfeller hvor man for eksempel har sendt inn to vanlige A-meldinger på en periode, istedenfor å sende en vanlig og en erstatningsmelding. I og med to vanlige A-meldinger er sendt inn, blir det dobbelt rapportering. En a-melding må derfor slettes.
Det gjøres ved å sende inn en såkalt Nullmelding.

Hvordan sende Nullmelding

Gå inn på Rapporter – A-melding. Viktig å velge riktig måned, det vil si samme måned som den A-meldingen man vil slette er sendt inn på. Huk av for Nullmelding.

Du får da beskjed om å velge Erstatningsmelding. Velg å erstatte den A-meldingen som skal slettes.

Gjør som vanlig for å sende inn Nullmeldingen, det vil si klikk på Skjerm, og så på Send.

Når du har fått arkivreferanse, kan du lukke igjen. Alternativt klikke på Status på innsendt skjerma, for å få arkivreferanse. (Arkivreferansen er altinn sin beskjed om at amelding er mottatt.)

Når du har lukket igjen dialogboks for innsending får du en kvittering på skjermen. Den viser periode og meldingsidnummer som det er sendt inn nullmelding for. Det står også teksten Nullmelding.

Dette betyr at den meldingen som er oppført under Erstatter meldingid nå er slettet/fjernet. Arkiver denne kvitteringen. Enten på papir eller elektronisk.

Tilbakemelding

Husk å hente tilbakemeldingen. Den bekreftet at nullmeldingen er mottatt og at det er ok. Tilbakemeldingen kan inneholde beskjeder som er viktige å lese, og som for eksempel betyr at du må sende inn på nytt.